ЕСЕ ЯК ЖАНР АКАДЕМІЧНОГО ПИСЬМА
Есе – твір невеликого обсягу (приблизно від 1 до 5 сторінок), мета якого – висловити індивідуальні враження і думки щодо конкретної проблеми. Цей жанр поширений у науці і публіцистиці.
Походженя – від франц. Essai. Означає досвід, спробу, нарис. Виходячи з цього смислу, в есе не вимагають розгорнутого, детального і вичерпного розгляду проблеми
Це, власне, і не дослідження, а вільний виклад свого уявлення про питання.
Наукове есе – думки щодо конкретної наукової проблеми викладені у науковому стилі.
У формі есе може бути подано домашнє завдання як вид самостійної роботи, проведено контрольну, екзамен тощо (як правило для написання такого твору відводиться доволі короткий термін).
Есе допомагає перевірити:
- Знання конкретного наукового фактажу з навчальної теми, визначеної програмою.
- Володіння термінологією предмету.
- Вміння системно мислити і викладати думку послідовно, аргументовано, встановлювати причини і наслідки. Наводити приклади.
- Вміння узагальнювати знання з конкретного питання, визначаючи чіткі межі проблеми.
Специфіка жанру – відносно вільна композиція з вираженим суб’єктивним началом, тому порядок елементів не є обов’язковим, але є й незмінні компоненти логічного «конструктору»: тези і аргументи.
Доцільно провести паралель зі структурою шкільного твору-роздуму, оскільки роздум – «кістяк» будь якого есе у т. ч. наукового.
Можливі варіанти структури (залежно від заданого обсягу і часу на виконання роботи)
А.
Вступ
Теза – аргументи
Теза – аргументи
Теза – аргументи
Висновки
Б.
Вступ
Теза
Аргумент 1
Аргумент 2
Аргумент 3
Аргумент 4
Висновки
Тобто, за схемою 1 можна створити розгорнуте есе з декількома тезами і блоками аргументів. За схемою 2 – більш лаконічне, де розгортаться і обгрунтовуєтся лише одна теза.
Смислове навантаження елементів
Вступ – фокусує увагу на обраній проблемі, визначає і пояснює її важливість (1-2 абзаци)
Теза – думка-твердження, що відбиває авторську позицію, переконання Потребує обґрунтування.
Аргумент – це доказ тези. Аргументація базується тільки на перевіреній, зваженій інформації, почерпнутої з авторитетних наукових джерел (твердження «я вважаю…» може передувати тезі, але ніколи не буде аргументом!)
Вимоги до аргументів:
- У сукупності аргументи не вступають у протиріччя, не повторюються;
- Сукупність аргументів повинна бути достатньою для доведення тези, але не надмірною. Сила, якість аргументу є вагоміші за кількість.
- Здавна правила риторики вимагали сильніші аргументи вміщувати після слабших для більш ефектного переконання.
У ролі аргументів виступають цитати з наукових досліджень, наукові факти, відкриття, статистика, теорії, результати відомих експериментів тощо. Джерела – підручники, посібники, довідники, енциклопедії з фаху, монографії, наукові статті авторитетних авторів.
Висновки твору – повернення до поставленої на початку есе проблеми, але на рівні узагальнення зібраних аргументів, підсумок розвитку думки (обсяг – від 1 абзаца до сторінки).
Оформлення
Жорстких вимог не існує, рекомендовано подавати у вигляді Word-документу, з позначенням авторства і назви/теми
Рекомендована література:
- Горошкіна, О.М., Шутова, Л.І. (2013). Науковий текст: особливості мови та стилю: навчально-методичний посібник для аспірантів. Луганськ: Світанок. 138 с.
- Семеног, О.М. (2010). Культура наукової української мови: навчальний посібник. К.: ВЦ «Академія». С. 106–
- Шебеліст, С.В. (2009).ЕСЕ́Й. Енциклопедія сучасної України: у 30 т. за ред. І.М. Дзюби. К.: НАН України, НТШ. Т. 9. С. 239.
- Шейко, В.М., Кушнаренко, Н.М. (2002). Організація та методика науково-дослідницької діяльності: підручник. К.: Знання-Прес. 295 с.
Презентація Жанри академічного письма: есе